W związku z nieubłaganie zbliżającym się terminem oddania zadania z informatyki dzisiejszy wywiad poświęcę tematyce grafiki komputerowej.
Wywiad przeprowadziłam z Emilem, uczniem klasy 3T, członkiem grupy Flying Octopus (FO) zajmującej się tworzeniem gier komputerowych. Emil pasjonuje się grafiką 2D i 3D, tworzeniem stron internetowych, aplikacji webowych oraz gier komputerowych.
EK: Pierwsze grafiki zacząłem tworzyć w wieku dziesięciu lat. Korzystałem wtedy z Gimpa - prostego programu do grafiki rastrowej, w taki sposób zaczęła się moja przygoda z grafiką.
EK: Obecnie korzystam z programów firmy Adobe, głównie Photoshop oraz Illustrotor. Dodadkowo, czasami niezbędny jest Adobe Lightroom do nadania ilustracją odpowiedniej głębi i podkreślenia szczegółów. Oprogramowania firmy Adobe używam na codzień do tworzenia ilustracji, log i projektowania stron internetowych.
EK: Do Flying Octopus zostałem przyjęty jako grafik 3D, natomiast aplikowałem na stanowisko grafika 2D. Los jednak pokazał, że trójwymiar zdecydowanie do mnie pasuje. Aktualnie zajmuje się tworzeniem modeli do gier komputerowych i programowaniem.
EK: Grafika komputerowa w tym momencie jest niezwykle rozwinięta i oddziałuje na wiele sfer życia. Efekty specjalne są już w zasadzie w każdym filmie pełnometrażowym, powstały całe gałęzie przemysłu oparte na technologii 3D, takie jak gry komputerowe czy filmy animowane. Grafiką 3D zacząłem się interesować po obejżeniu kilku filmików na YouTube. Przedstawiony na filmach materiał zainspirował mnie do realizacji własnych projektów. Od zawsze kręciły mnie efekty specjalne i w tym kierunku chciałem rozwijać swoje umiejętności. Niestety tych celów nie udało mi się jak dotąd zrealizować. Mam nadzieję, że wystarczy mi zapału i uda się osiągną sukces w tej dziedzinie.
EK: Tak, nie jest to takie proste jak by się wydawało. Utrzymanie kompozycji, odpowiednie dobieranie kolorów i natężenia obiektów jest na początku dosyć trudne i wymaga poświęcenia sporo czasu. Najważniejsze, by się nie zniechęcać, szukć inspiracji i analizować czy projekt wygląda dobrze, atrakcyjnie. Z czasem nabieramy doświadczenia, a długie godziny spędzone przy komputerze przynoszą super efekty i zadowolenie z wykonanej pracy.
EK: Najlepiej zacząć od darmowego programu GIMP. Uważam, że przez prostotę w obsłudze możemy bardzo dobrze poznać wszystkie możliwości i zrozumieć działanie warstw. Dopiero później powinniśmy szukać programu, który daje nam większe możliwości i uzupełnia braki GIMP-a.
EK: Oczywiście tak. W przyszłości chciałbym zajmować profesjonalnie grafiką 3D i tworzyć gry komputerowe. Czuje się w tym bardzo swobodnie i chcę się dalej kształcić w tym kierunku. Trójwymiarowa przestrzeń bardzo przypadła mi do gustu i mam nadzieję, że dam radę się w tym odnaleźć. W przyszłości chciałbym łączyć moją pasję z pracą zawodową, która oprócz zadowolenia i satysfakcji pozwoli osiągać dobre zarobki. Pewnym wydaje się fakt, że z czasem komputerowa grafika trójwymiarowa w znacznym stopniu zastąpi starsze metody projektowe, zarówno w branżach takich jak gry komputerowe, czy animacje, jak i w zastosowaniach przemysłowych. Związane jest to z faktem, że metody te są po prostu znacznie wydajniejsze i doskonalsze. Grafika komputerowa z pewnością stanowi przyszłość branży nowych technologii, a jej wykorzystywanie może wyłącznie pomóc w wykonywaniu dotychczasowej pracy.